Din aceeași categorie:
1. Tradițional Vs Self-publishing
O editură de renume, care are o echipă de profesioniști, ia un manuscris în care crede și va crea un produs de calitate. Editura cheltuiește mulți bani pe carte și pe promovarea ei, va lansa cariera unui autor și se va ocupa de distribuție. Dacă ai trecut prin acești pași, te felicit, ești o persoană talentată, norocoasă, și îți urez succes în continuare. Dar, pe lângă metoda tradițională, există și o altă opțiune - aceea de Self-publishing (publicare în regim propriu). Autori independenți care vor să meargă pe propriul drum sau scriitori sătui să tot fie refuzați de editurile puternice își iau cariera în propriile mâini și apelează la auto-publicare.
Ce povești ai să ne spui, ficțiune, dragoste, aventură? Ce pasiuni ai, vrei să le transformi în învățături pentru ceilalți? Scrie-ți cartea și public-o, astăzi, mai mult ca niciodată, este mai ușor decât crezi. O carte publicată, un vis împlinit! Emoție în suflet, zâmbet pe buze, un sentiment de împlinire îți învăluie inima… Ai reușit! Numele tău scris pe copertă… Numele tău pe buzele oamenilor. Ești apreciat. Ai o sursă de venit, făcând ceea ce iubești. Internetul este plin de astfel de reclame, programe pentru scris și editat documente ca: Microsoft Word, Google Docs, Libre Office etc... sunt accesibile oricui. Website-uri, bloguri, platforme online create cu scopul de a facilita publicarea textelor scrise, baze de date cu imagini pentru coperte și tutoriale gratuite care te instruiesc cum să scrii și să publici - toate acestea sunt la un click distanță. Lulu, KDP, Draft2Digital etc… sunt site-uri care pun la dispoziție unelte pentru publicarea și comercializarea manuscriselor realizate de autori independenți. Alege una dintre platforme sau mai multe, trebuie să-ți creezi un cont, să semnezi un contract, să atașezi o metodă de plată (PayPal sau cont bancar), să completezi un formular pentru taxe (ai grijă să-ți introduci toate datele corect) și ești gata să-ți începi cariera de autor. Citește regulamentul de ordine interioară, respectă formatul manuscrisului (doc, pdf), respectă dimensiunea lui și a copertei, alege prețul de vânzare și… felicitări, te-ai publicat.
Ai nevoie de timp și antrenament pentru a devenii propriul tău editor. Oportunitățile pentru a te pune pe piață există, dar dacă ți se pare prea complicat, citește în continuare, poate te ajută să iei decizia cea mai bună pentru tine.
2. Oportunități și iluzii
Self-publishing-ul oferă autorilor în devenire oportunitatea la care visau de mult, aceea de a se publica. În zilele noastre, oricine, cu o apăsare de buton, își poate prezenta creația lumii. Cu toate acestea, este de bun simț să știm că Self-publishing nu garantează succesul; lipsa de experiență și lipsa unui editor pot transforma un vis frumos într-un coșmar. Capodopera nou-venitului în industria scrisului poate fi de calitate inferioară, nu ca poveste, stil, artă, mesaj - ci ca produs pregătit să-și întâlnească cititorul. Erorile gramaticale, alegerea unui font nepotrivit, o copertă neinspirată, un titlu abstract - acestea sunt detalii care îi vor face pe cititori să ignore sau să tune și să fulgere împotriva autorului, uneori chiar a breslei din care face parte.
Pentru mulți cititori, Self-publishing este similar cu amatorismul, deoarece oricine poate publica orice. Publicul asemuiește Self-publishing-ul cu un produs de calitate îndoielnică deoarece titlul cărții nu este legat de numele unei edituri care să-și asume publicarea manuscrisului. Cu toate acestea, autorii independenți care publică online sau cei care își plătesc din buzunarul propriu tipărirea cărții, sunt acum, în unele magazine, cot la cot cu autori consacrați, cărțile lor sunt listate cotor la cotor cu cărțile publicate de editurile mari. Îi iubești sau îi urăști, autorii independenți sunt aici, iar cărțile lor auto-publicate au asaltat magazinele online internaționale ca Amazon, B&N, Kobo, Scribd etc... și își fac încet dar sigur apariția și pe piața internă ajutați de edituri mici, de cel.ro, eMag, librării fizice și online.
«Promit că voi încerca să evit capcanele în care cad începătorii, iar la sfârșitul zilei, când voi pune capul pe pernă, voi spune: „azi am făcut tot ceea ce mi-a stat în putință, mâine o să fac mai bine!”»Acesta era motto-ul meu când am publicat cu ani în urmă prin forțe proprii. Motto-ul era bun și sincer, dar de evitat capcanele începătorului nu am reușit, pentru că este imposibil ca un începător să fie la fel de priceput precum cineva care a trecut prin întregul proces de editare și publicare. Reducerile bugetare și uneori încăpățânarea ne fac să ignorăm acest aspect, să nu apelăm la alte persoane mai competente, ambiția sau constrângerile financiare ne împing să ne edităm singuri manuscrisul, lucru care deseori duce la crearea unui produs inferior din punct de vedere estetic. Greșelile ortografice și cele de stil, imposibil de ignorat, îi vor face cititorului experiența neplăcută și va simții că își irosește timpul citindu-ne cartea. Pe el nu îl interesează faptul că unui autor îi este aproape imposibil să-și corecteze textul, deoarece, creatorul parcurge textul cu ochiul minții, el l-a scris, el știe cum începe și cum se va termina fiecare propoziție, iar ochiul îi va trece peste destule cuvinte pocite fără a le sesiza.
În concluzie - toți avem nevoie de un editor, un ochi proaspăt și antrenat are mai mari șanse să descopere erorile; orice editor este mai bun decât cineva care nu are experiență în pregătirea manuscrisului. De asemenea, colaborarea cu un artist pentru realizarea copertei este un plus, un autor debutant, necunoscut și o carte cu copertă anostă - acestea sunt doar două elemente ale unei combinații nefericite, care are puține șanse de a se remarca; în schimb o ilustrație originală va atrage întotdeauna privirile.
3. Riscuri și costuri
Cheltuielile de publicare prin metoda Self-publishing sunt minime sau zero, site-uri ca Draft2Digital sau Amazon KDP, specializate în acest tip de business, nu solicită bani în avans, ele își acoperă cheltuielile din profiturile pe care le face autorul. Acest tip de publicare necesită nenumărate ore în care autorul va trebui să se auto-educe în găsirea și folosirea platformelor online potrivite pentru a se publica, de asemenea, în acest moment autorul devine și om de afaceri, se va ocupa de promovarea cărții, își va căuta clienți și va trebui să-și dezvolte metode de marketing relevante platformelor social media pe care le folosește.
Remunerația pentru Self-publishing este mai mare decât cele 10-15 procente primite de la o editură care publică pe banii ei, dar munca de Self-publishing este colosală, autorul nu are o echipă care să îl ajute și să îl sfătuiască, iar dacă îi lipsește și baza de fani, vizibilitatea cărții va fi redusă, autorul se va izbi de zidul anonimatului, dincolo de care răzbat doar excepțiile de la regulă.
Din propria experiență îți spun, dragă autorule, că vei face greșeli. Este ușor să publici și să zici „am scris o carte”, dar este greu să te întâlnești cu succesul; pentru a-ți mări șansele de reușită te sfătuiesc să apelezi la cineva care știe „cu ce se mănâncă” editarea și publicarea unei cărți.
Dacă marile edituri încă te refuză și nu vor să investească în tine, nu renunța, ia problema în propriile mâini și publică-ți cartea la o editură mică. Va fi o experiență interesantă, de pe urma căreia vei deveni autor cu „acte în regulă”, vei colabora cu oameni care iubesc cartea, tot ce trebuie să faci este să le asculți sfaturile, iar în final să iei deciziile cele mai bune pentru tine și pentru buzunarul tău.
Dacă dorești să devii autor la Editura Ler, aceștia sunt pașii care trebuie urmați: poartă o discuție cu redactorul, dacă cădeți de acord asupra prețului - predă manuscrisul, acesta va fi redactat și corectat, aranjat în pagină, i se va atribui un ISBN, copertă, se va tipării un exemplar de probă, iar dacă totul este în ordine, se va da bunul de tipar și cartea va intra în tipografie. 7 exemplare vor fi trimise la Biblioteca Națională, 1 exemplar la Biblioteca Județeană, 2 exemplare vor rămâne în biblioteca editurii, restul vor fi predate autorului sau comercializate prin rețeaua de distribuție a editurii.
Spor la scris și succes la publicat.